Kanjervoorstellingen

Dit zijn de voorstellingen die het Kanjertheater biedt, voor de groepen 1 tot en met 8:

  • Openbare geheimen:  de invloed van sociale media (groep 7 en 8) (Beschikbaar vanaf juli 2024)
  • Ik Wil Erbij Horen!: het bij een groep horen (groep 4, 5 en  6)
  • Kanjer In Beeld:  de uitleg van het kanjerpettenmodel (groep 1, 2 en 3)
  • Hoe Zou Jij Dat Doen?: Hoe ga je om met lastige situaties? (groep 1, 2 en 3) (Beschikbaar vanaf september 2024)
  • Wij Zijn Vrienden!: over vriendschap, groepsdruk, en nee kunnen zeggen (groep 7 en 8)
  • Wat Je Aandacht Geeft Groeit: hoe ongewenst gedrag in stand kan blijven (groep 4, 5 en 6) (Beschikbaar vanaf september 2024)
  • Hoe Voel Ik Mij?: over omgaan met emoties (groepen 4, 5 en 6) (Beschikbaar vanaf september 2024)
  • PLUS voorstelling: Voor een groep die wat extra tijd en aandacht nodig heeft. Vraag ons naar de mogelijkheden hiervoor.
 
 

Openbare geheimen

Invloed van sociale media
Dit is een voorstelling speciaal voor de groepen 7 en 8. Een geheim delen op Instagram of via WhatsApp: hoe handig is dat eigenlijk?

In deze voorstelling maken we kennis met twee goede vriendinnen Lieke en Pip. Zij zijn allebei op hun eigen manier op social media actief en dat gaat niet altijd even doordacht. De leerlingen krijgen te zien wat de invloed kan zijn van sociale media op iemands leven.
Na een voorstelling van ca. 20 minuten gaan we met de leerlingen in gesprek. We bespreken samen met de kinderen scènes en spelen ze opnieuw om met elkaar te ontdekken wat ze zelf handig of niet handig vinden.

Let op. Deze voorstelling spelen dit schooljaar (23/24) voor het laatst)

Geheimen
Erbij Horen

Ik wil erbij horen!

 Wat doe je om erbij te horen?
‘Ik wil erbij horen’ is een toneelstuk over het thema erbij horen.  Het is een voorstelling waarbij we kinderen uitnodigen om mee te praten en mee te doen over dit thema. Geschikt voor de groepen 4 t/m 6. Tijdsduur 45 tot 60 minuten.

Vier meisjes, Zara, Eva, Guus en Nora worstelen ieder op hun eigen manier om een onderdeel van hun groep te zijn.  Het bestaat uit een toneelstuk van twintig minuten, waarna we met het publiek en de spelers interactief aan de slag gaan.Deze voorstelling is bedoeld als voor één klas.  

Kanjer in beeld

Gebruiken jullie op school de Kanjertraining, dan is deze voorstelling geschikt voor de onderbouwgroepen:

Kennismaken met of opfrissen van het Kanjerpettenmodel
In de voorstelling laten we zien waar alle petten voor staan. Deze voorstelling is geschikt voor in een Kanjerweek, om ouders te laten kennismaken met de petten tijdens een ouderavond, of het kennismaken met of opfrissen van de Kanjertraining. Deze voorstelling is bedoeld voor onderbouw en middenbouw. Duur 45 of 60 minuten.

Kanjer in Beeld kent twee varianten. 
Voor de groep 3 spelen wij in ca. 60 minuten korte scènes met behulp van de petten, en laten we kinderen de scènes overspelen, met tips uit het publiek. 
Voor de groepen 1/2 hebben wij een kortere voorstelling van ca 45 minuten, waarin alle petten op een speelse wijze langskomen. De scenes die we spelen sluiten nauw aan op de belevingswereld van deze leeftijdsgroep.
Wij zijn jarenlang werkzaam (geweest) als Kanjertrainer, dus onze expertise op gebied van de Kanjertraining is groot.

Kanjer in beeld
Vriendschap

Wij zijn vrienden!

Over vriendschap, groepsdruk en nee kunnen zeggen

‘Wij zijn vrienden!’ is een toneelstuk over de thema’s vriendschap en groepsdruk. Hoe zeg je ‘nee’ tegen dingen die je eigenlijk niet wilt? Geschikt voor groepen 6 t/m 8. Duur ca 25 minuten.

Vier kinderen – Zara, Eva, Guus en Nora- komen er op kamp achter wat vriendschap inhoudt en hoe lastig groepsdruk is.  De voorstelling duurt ongeveer 25 minuten. Daarna praten we met de kinderen over dit thema en spelen we samen met hen de scènes opnieuw.
Deze voorstelling is bedoeld voor één klas.

Ik wil het weten!

Seksuele vorming
Voor deze voorstelling gaan we samen met 8 tot 10 leerlingen van de school één tot anderhalve schooldag aan het werk om een voorstelling te maken over seksuele vorming. 

 

Fiep is met haar grotere zus Suus alleen thuis. Fiep heeft allerlei vragen over seksuele vorming, waar ze iets over heeft gehad op school. Puber Suus ziet het niet echt zitten om haar zusje voorlichting te gaan geven. Daarom reikt ze haar allerlei handige  bronnen aan, zodat Fiep zelf kan zoeken naar antwoorden. De leerlingen vullen deze bronnen in, tijdens hun spel.

De voorstelling die hieruit voortkomt, is gedeeltelijk interactief en kan (in meerdere keren) voor de hele school of voor ouders worden opgevoerd.

Sexuele vorming gedraaid